lördag 20 juni 2009

Dubai

På kvällen den 30 maj gav jag mig iväg på min galna över dagen-resa till Dubai. Åkte från Köln/Bonn till München och därifrån vidare med Lufthansas Airbus 340 till Dubai. Detta markerade en milstolpe i mitt resande liv, det var nämligen första gången jag reste utanför Europa och även första gången jag flög med ett widebody-flygplan, d.v.s. ett stort flygplan som har två mittgångar och som trafikerar långa sträckor. Det var en nattflygning och det var nästan helt mörkt när vi åkte från München strax efter klockan 22. På flyget serverades först en middag och sedan visades en film. Tyvärr har inte Lufthansas A340 personliga skärmar (Personal In Flight Entertainment) i ekonomiklass vilket är en besvikelse då man får hålla sig till det som visas på de gemensamma skärmarna. Jag lyckades innan avgång byta till mig en fönsterplats så jag hade möjlighet att se ut, vilket var en fördel. Jag kunde nämligen inte sova.

Färden tog oss över Balkan och vidare över Turkiet, Irak och Persiska Viken. När man flög över Irak/Kuwait på natten såg man väldigt tydligt var oljefälten var eftersom man såg eldslågorna väldigt tydligt även från 35000 fot.

När vi närmade oss Dubai började solen gå upp och strax innan landning sade kaptenen att temperaturen på marken var för tillfället +37 grader. Det här blir en het dag, tänkte jag. Under inflygningen, som skedde för det mesta ute över havet såg man tydligt Dubais skyline med bland annat världens högsta byggnad Burj Dubai. Jag tog bilder på den från planet men de blev inte bra dels för att vingen var ivägen och dessutom var fönstret jag satt vid väldigt repigt. Vi landade strax efter 05:30 lokal tid, som är två timmar före CET.

Det första jag gjorde efter att ha landat och gått igenom passkontrollen etc. var att åka till det berömda hotellet Burj Al Arab. Jag åkte inte ända fram dit, utan till en strand en bit därifrån där man kunde ta bra bilder på hotellet.

Jag spenderade ungefär trekvart vid den här stranden och förutom att ta bilder på hotellet doppade jag händerna i Persiska Viken. Jag badade inte, och detta av två anledningar: 1. Inga badkläder togs med, och eftersom Förenade Arabemiraten är ett muslimskt land så vet jag att nakenbad är en dålig idé där, åtminstone i dagsljus. 2. Se bilden nedan.
...även fast det fanns andra som inte följde skyltens text.

Jag åkte därifrån vid halv åtta på morgonen och efter att ha gått ute i den 37-gradiga värmen var det ganska skönt att sätta sig i en luftkonditionerad taxi :). Nästa anhalt, världens högsta byggnad, Burj Dubai!

Det här är verkligen en imponerande byggnad. Den är ännu inte färdigbyggd, den ska enligt planerna invigas i höst, men den kommer inte bli högre än den är nu. 818 m hög är den, 309 m högre än den näst högsta byggnaden i världen Taipei 101. På bilden ovan är inte nedre delen av byggnaden med. På bilden nedan är den dock med. Som ni ser så står jag en bra bit ifrån byggnaden eftersom jag på bilden ser ut att vara ungefär lika hög som nedersta "tornet", och det "tornet" är ungefär lika högt som EASA:s byggnad, som är 29 våningar. På båda bilderna ser man samma byggkran till vänster.


När man är ute i sådan värme är det viktigt att man dricker mycker vätska, till exempel:

som väl är står facit på andra sidan etiketten:
Man överlever ju dock inte bara på vatten:

Jag behöver väl inte förklara vad ovanstående flaska innehåller...

Efter att ha gått omkring utanför Burj Dubai i ungefär en halvtimme så började det kännas ordentligt svettigt igen. Tur att det inte var långt till ett luftkonditionerat ställe, denna gång i form av ett köpcentrum, med Dubaimått ett litet sådant, Souk al Bahar.


Eftersom klockan fortfarande var ganska tidigt på morgonen (08:30) så var det inte så många affärer som var öppna ännu. Det fanns dock ett apotek som var öppet och där köpte jag solskyddsmedel, faktor 80. Lika bra att slå på stort med en gång, jag skulle ju trots allt vara där hela dagen och temperaturen gick stadigt uppåt. Vid det här laget hade den nog passerat 40 grader. Även en mataffär och en restaurang som serverade frukost var öppna och det var bra, för jag var hungrig. Jag var mig veterligen den enda kunden på restaurangen när jag slog mig ner och åt en helt ok frukost och läste dagstidningen Gulf News. Jag satt en bra stund och softade på restaurangen och gick även några varv inne i Souken och spanade in vilka butiker som fanns. Bland annat fanns en Camel Store dit jag gick när den öppnade vid 10 och köpte en mjukiskamel till min sambo.

Efter detta ville jag vara lite kulturell och begav mig till Dubai Museum för att se lite mer om denna märkliga stads historia. Klockan var nu 11 på förmiddagen och det var ordentligt hett. Taxins termometer visade +46 grader Celsius. Puh! Dubai Museum ligger i ett fort som är stadens äldsta byggnad, byggt 1787.


Museet har en liten utställning under bar himmel inne på fortets gård, men som väl är så är större delen inomhus i luftkonditionerade utrymmen, för när det är 46 grader varmt ute så vill man inte vara i solen någon längre stund, tro mig!

Mitt på gården fanns denna brunn:
Den var naturligtvis helt uttorkad, och användes antagligen som önskebrunn eftersom det låg ganska mycket mynt på botten =).

Museet var mycket intressant och visade på ett bra sätt historien om Dubai och ökenlivet. Handel var en mycket framstående sysselsättning för många araber och det har säkert bidragit till att Dubai har blivit den framgångsrika stad som den är idag. Nedan ett exempel från museet, en tyghandlare:

En del av utställningen ägnade sig åt havet, i ett av rummen så befann man sig "under vattnet". Fiske och pärldykning var framstående sysselsättningar i Dubai förr.

Efter att ha varit inne på museet i drygt en timme gick jag ut igen, det var fortfarande varmt som sjutton. Nu var det dock mitt på dagen och bönetid:




Det var ju inte bara från en minaret som det utropades bön... det var en ganska intressant upplevelse. Jag tänkte besöka stadens största moské som låg bredvid museet, men eftersom det var bönestund då så tänkte jag att det var nog inte så lämpligt.

Jag åkte till stadens och världens största köpcentrum, Dubai Mall istället. Det var ett stort ställe, kan man lugnt säga. Byggnadens yta är densamma som 50 fotbollsplaner, och stället är i tre våningar... Den innehåller bland annat ett gigantiskt akvarium, en fullstor hockeyrink, biograf, m.m. Jag spenderade hela eftermiddagen därinne, det fanns många affärer av alla de slag. Där köpte jag också min nya kamera:
Det är en Nikon D5000, och den är den första systemkamera jag någonsin ägt. Med denna kan man lugnt säga att jag har tagit mitt fotograferande till en ny nivå. Kameran kostade ungefär samma som den gör hemma, så på så sätt var det inget kap jag gjorde, men jag fick i alla fall med två minneskort och ett extra batteri på köpet, så jag är nöjd. Linsen är en VR-lins där VR står för Vibration Reduction och det är en väldigt trevlig funktion. Kameran kan ta upp till fyra bilder per sekund, vilket är bra när man vill fånga actionladdade bilder. Jag använde dock inte kameran i Dubai eftersom batterierna behövde laddas först, så det fick vänta tills jag kom tillbaka till Tyskland.

I Dubai Mall köpte jag också lite presenter till min sambo och även till min systerdotter som tog studenten veckan efter. Det blev snabbt för mycket grejor för att få plats i en liten spexryggsäck, så jag investerade i en ny resväska också. Väskan är en sådan med fyra hjul så att man kan gå med den bredvid sig istället för att dra den efter sig, mycket praktiskt :).

Fram emot eftermiddagen vågade jag mig ut i hettan igen och nu hade den bedarrat lite, det var säkert bara 40 grader eller något, så jag tog mig en båttur på viken som delar staden. Först gick jag dock förbi de här tre krabaterna:


Båtturen varade i ungefär 45 minuter och det var trevligt för det svalkade litegrann. Dock var det fortfarande ordentligt varmt, och efter ett tag så började jag svettas på insidan av ögonlocket på vänster öga vilket gjorde att jag såg lite suddigt ett tag, det var en mycket märklig upplevelse! Jag tog en del bilder från båten och här är några exempel:
Minareten som syns i filmen ovan, denna gång från sjösidan.
Vattenburen kollektivtrafik.
Ett inte helt okänt klockmärke finns naturligtvis representerat i Dubai.
Byggkranar överallt...små tecken på att det är finanskris här...
På den här båten hängde en grön trädgårdsstol i plast över relingen, det såg ganska komiskt ut, eller hur?

Efter båtturen gick jag till en liten marknadsgata och in i en liten affär som sålde kryddor, och jag köpte med mig en hel del hem, samt lite souvenirer. Pruta är inte min grej, i synnerhet inte när jag är trött, så jag betalade antagligen betydligt mer än vad jag borde ha gjort. Sånt är livet.

Som sagt, jag var vid det här laget ganska trött och bestämde mig för att åka till den sista anhalten för dagen, Mall of the Emirates. Mall of the Emirates är även det ett jättestort shoppingcentrum och där finns också det kanske galnaste med hela Dubai, Ski Dubai. Ski Dubai är en skidanläggning för utförsåkning, inomhus. Helt konstgjord förstås.


Jag prövade inte skidanläggningen, dels var jag alldeles för trött och jag hade inga kläder lämpade för skidåkning i -1 grad med mig. Bilden ovan är tagen från ett fönster som vetter in mot skidbacken.

Jag var som sagt väldigt trött och dessutom hungrig så jag gjorde inte så mycket mer än att äta middag och sedan gå omkring och titta lite i köpcentrat innan det var dags att åka mot flygplatsen vid 21:30-tiden. Det tog ungefär en halvtimme att åka dit, och jag var följaktligen där strax efter 22. Jag var ute i god tid, planet skulle gå kl 01:25. På flygplatsen var man tvungen att gå igenom en säkerhetskontroll redan innan man checkade in. Därefter checkade man in som vanligt, och gick sedan igenom en säkerhetskontroll till i samband med passkontrollen. Konstigt system... Nåväl, jag hade som sagt gott om tid och jag gjorde inte så mycket mer än att läsa instruktionsboken till kameran under tiden jag väntade på att boarda planet till Frankfurt. Planet var en Boeing 747 (a.k.a. jumbojet) och det var första gången jag åkte sådan. Boardingen skedde via en bussgate vilket inte kan betecknas som det mest servicevänliga sättet att boarda en 747:a på, men det gick det också. När vi gick ombord fick vi med oss måndagsutgåvan av Gulf News och där var det en artikel om att söndagen hade varit den varmaste dagen hittills i år i emiratet och vissa platser hade haft över 50 grader! 46 grader var som sagt den högst noteringen jag såg. Planet lyfte vid kvart i två och jag somnade ganska snabbt efter att en lätt måltid hade serverats. Det underlättade sömnmöjligheten betydligt att inte ha någon i sätet bredvid sig. Jag vaknade vid halvfemtiden (CET) och ganska snart därefter serverades frukost och förbereddes för landning som skedde strax innan kl 06:00. Därefter var det bara att ta tåget tillbaka till Köln och sedan sova hela måndagen lång, tur att det var helgdag! :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar